kiropraktor

2012-05-27 / 20:35:45
Idag kom kiropraktorn ut till Callie. Först visade jag henne på volt på ridbanan i både skritt och trav (självklart i båda varven) och jag tycker att man tydligt kunde se att vänster bakben såg stelt ut upp mott rumpan i vänster varv samt lite skum i vänster fram men i höger varv är hon näst intill halt i fram, där syns det att hon inte riktigt kan röra sig som hon ska. Men kändes skönt att han fick se hur hon rörde sig.

Sedan fick hon massage över hela kroppen vilket hon älskar =) Hon stod och NJÖT och nästan somna hihi go fia.
Sedan satte han akupunktur vid korset samt på höger sida på halsen, detta för att öka blodcirkulation som i sin tur hjälper till att åka cirkulationen i muskler som lättar på spänningar.
När det hade suttit en tid ca 10 minuter så rättade han till korset samt drog i frambenen så låsningarna i båda bogarna släppte, GISSA OM DET LÄT HÖGT!!!!!!!!!!

Med andra ord hade jag rätt, hon har förmodligen halckat i leran, fått som en lårkaka och haltat för att undvika belsatning av de ben som gör ont vilket ger sne belastning som i sin tur gör att man får en låsning i bogen som sedan orskade att korset blev snett då hon belastat snett. (detta är våran teori ingen kommer någonsin veta säkert)

Men nu hoppas jag att hon blir bra!

PLAN:

Vecka 22
Den kommande veckan blir det prommenad från marken för att hon ska få röra på sig men ändå få vila rygg och ben från extra belastning. I slutet av veckan kolla hur hon rör sig på volt.

vecka 23
ska jag börja rida igen, mycket skritt samt jogga lite.
Kolla hur hon känns samt  checka av med en volt i slutet på veckan.
och fortsätta så en till vecka och sedan kolla av med Danne (kiropraktorn).
Danne vill att det ska gå minst 14 dagar innan han kommer ut igen så att kroppen får en changs att vänja sig med att ha fått allt fixat men att vi ska stämma av efter ca 2 veckor beroende på hur det känns. Känns det ok rider jag en vecka till och så pratar vi ihop oss då och bestämmer en tid. Alltså återbesök om ca 3-4 veckor för att checka av henne att allt är bra.

Jag hoppas verkligen att hon blir bra av denna behandling! Vill så gärna ha henne hel och frisk!!!!

Men en sak är säker skulle hon inte hålla för hoppning (så illa är det inte nu men om någor skulle hända) så skulle jag inte sända henne till himlen.... Min trogna vän <3 då provar vi dressyr eller varför inte westen?
Eller bara njuta av livet i skogen! För vi vet ju inte så mycket annat så skulle nog inte sakna de heller. Det viktiga är att vi har varandra <3

Men det är väldigt skönt att jag känner min älskade vän så pass bra att jag kan se va det är för fel och känna de när jag rider, jag har verkligen lärt mig massor av tiden som hästägare! Super kul och tryggt för jag märker rätt fort i ridning när något är knas.

BTW vilket härligt väder det har varit i helgen! Älskar denna årstid =) allt är såååå fint!

Trevlig kväll!
Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: