Hälta

2012-05-15 / 21:40:57
Natten till lördag blev jag sjuk, kräktes i flera timmar och fick sedan feber (temp över 39 grader är mycke för mej) sov sov och sov... mamma och pappa hämta mej på lördag em då jag va så klen och behövde vila... är liksom svårt att förklara för en liten söt tjej på snart 2 år att mamma inte orkar leka/busa.
så åkte dit och fortsatte sova...och bli uppassad med dryck...
På söndag morgon vaknade jag av ett sms där det stod att Callie va halt.... inge kul att få när man kanppt kan stå upp själv..  bad bästa L titta till henne och fick det bekräftat hon va halt... men främst i trav och på böjt spår och i leran i hagen. hörde av mig till hovis som skulle ordna så hon kunde komma under veckan..
på kvällen kom nytt sms, callie va då sämre.... halt även i skritt, puls i benet samt svullnad över böjsenorna... fick lite panik och ringde till distriktsveterinärerna för rådgivning. HOVBÖLD, HOVBENSFRAKTUR, SENSKADA va de som passa in på beskrivningen över telefon enl vet...fick mer panik och skrev detta till hovis som ordnade så hon kunde komma redan på måndag em...
Boxvila tills någon hade tittat på hoven blev ordinationen.

Måndagen, nytt sms Callie va sämre, mer svullen och mer halt. Tänkte att det kanske berodde på vilan och att hon hade blivit stel över natten.  Lindade framben som stöd och för att minska svullnaden så när jag och hovis kom ut på em såg det bättre ut. (svårt att säga eftersom jag inte sett det tidigare men enl beskrivningarna så kändes det bättre)
Hittade ingen hovböld, fick en sula ändå som stöd. Longerade och såg att högerframben såg skumt ut upptill, som att armbågen va slapp och kände där en svullnad. Men damen travade och galopperade av egen vilja i båda varven så det gjorde ju inte jätte ont. Släppte ut henne i iten hagen en stund på kvällen där hon bocka och hoppade runt sedan rullade hon noga och utan problem reste hon sig upp igen. phu va skönt att se!

Tisdag, fortfarande halt men MYCKET BÄTTRE, viss svullnad i muskeln ovanför frambenet (kan ej namnet) men den stora strax nedanför bogen... Ingen direkt puls eller värme i benet, något svullen över senorna men inte som tidigare.
Så idag har jag pysslat om henne i 1½ timme och vi båda bara njöt! Hon va så blank och fin när jag åkte =9 min vackra älskade calibera <3


Kände idag när jag pysslade och donade, gud va längesen jag gjorde nå kravlöst som att slänga på ett träns och rida ut i skogen, allt har krettsat kring träna träna träna hoppning, galoppen, formen, stödet ja allt har haft mål och krav kanske därför det känns så konstigt och tomt just nu... tappat de som jag älskar mest sticka i väg utan krav och bara ta turen som den kommer. Så när min 4 benta vän blir hel och jag med ska vi göra det =)


nu sängen... vila vila vila va doktorns ord idag så bara att göra så.

NATTI och hejjjja sverige!
Kommentarer!
Postat av: peeliin

Men åh, din stackare! Tur att du har snälla föräldrar som tog me dig hem så du fick vila! :) och va skönt att callie mår bättre igen! Hoppas de fortsätter gå åt rätt håll! Krya på er!! Kram

Kommenterat - 2012-05-15 / 23:05:50  | URL - http://peeliins.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: