det går framåt

2012-05-04 / 21:33:40
Denna vecka har Callie och Bojsan överraskat mig possitivt! Super kul när man märker sådana resultat!


I tisdags tränade jag lastträning med Bojsan och fick hjälp av Linnéa då jag ville träna på att stänga efter oss, vilket gick över all förväntan! Duktiga Bojsan! Vi fick lära oss att hon vi lastas i och ur breddat vilket inte är några problem man ska ju känna sig trygg både som häst och människa =)

I onsdags när jag tränade galoppen med callie på banan så lossnade det massor i höger varrv, super kul! Jag bara log när jag red och berömde massor och då gav hon ännu mer =) Så himla kul! Har ju ändå jobbat med detta i över 4 år och nu ger det stor utdelning! (med uppehåll av graviditet mm) men nu händer det massor och hon är så sugen på att jobba med mig vilket gäller även från min sida =) Älskar denna vackra häst <3

I trosdags (igår) gjorde jag och Callie comback på fältis. Callie blev väldigt nervös i ridhuset med alla hästar som fort runt där inne.... kunde inte riktigt komma till ro och galoppera så jag sket i det och sänkte ribban till en stadig och fin trav.
Vi skulle hoppa bana (vilket vi alltid gör känns det som) först i trav och sen i galopp, efter första rundan i trav kändes det så där för helt plötsligt när jag skulle rida fram för att sedan styra mot första hindret så kände jag mej nervös... och det hjälpte ju inte min stackas callie... så vi fick en vägran i en kombination som va helt och hållet mitt fel då jag tappade drivningen. Men vi skritta en stund och tog om banan och då kändes det riktigt bra. Tycker själv att mina vägar blev bättre och vi hoppade som ett team =)
Sedan nöjde vi oss och hade lite möiljöträning i stället vilket var nyttigt för efter en  stund så slappna Callie av och kunde titta på det andra innan vi begav oss hem. Väldigt nöjd med hennes attityd trotts att de va 6 veckor sen vi va där sist =)
Älskar att rida denna häst, jag tvekar inte en sekund på henne! <3

När vi anlänt till stallet och gjort allt klart så lasttränade vi Bojsan, denna gång åkte vi ett varrv runt stallet, gick bra! Hon gick i princip raka vägen in och stod som ett ljus, backade fint ur men va inte lika sugen på att gå in igen men tog max 5 min (tror jag, svårt att uppskatta tid när man jobbar) så gick vi in igen.
Bojsan är lite mer speciell att lasta, man måste gå in MED henne samt driva lite men inte för mycket för då blir hon sur och TOTALVÄGRAR och ibland kan man visa en morot så kommer hon direkt.
För dom som vet vilken dam jag pratar om förstår vad jag menar med att man får anpassa sig lite efter damens humör för dagen hihi. Linnéa vet mer än väl vad jag menar hihi

men hur som helst har Callie och Bojsan varit enormt duktiga och vissat stora framsteg på olika håll =)

Så snart, mycket snart ska nog Bojsan få följa med på träning, samt att jag ska prova nån ny tränare med min Callie då jag vill ha mer markarbete och förarbete med övningar inför hoppning av bana. Lite som hjälper oss med avstånd, utveckling av galopp mm. Så skulle vilja hitta en tränaree som har lite mer variation i sina övningar. TIPS?
Tror båda pollarna skulle behöva det men ska rida upp de lektioner jag har betalt för så får vi se hur det känns sen.

I morgon blir det en förmiddag i stallet med Linnéa då brudarna ska skos =) MYSIGT!


Trevligt kväll!
Kommentarer!
Postat av: Emma

Det var så himla roligt att se dig och Callie på träningen och se Bojsan vid lastningen, du och hästarna är så duktiga!

Kommenterat - 2012-05-11 / 15:00:37  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: