MUGG

2012-06-24 / 11:23:35
Hör å häpna men nu har min kära polle fått mugg oxå... Båda frambenen är drabbade (karlederna) inte super mycket men ändå.
Provar att tvätta dagligen med såpa, vet inte om det har någon betydelse vilken såpa (Gul eller grön).
Några andra tips på hur man bekämpar MUGG??
 
Men för övrigt så har det inte hänt så mycket, hon är fortfarande inte helt ok i höger fram, men nu skrittas hon och joggar lite lätt på rakt spår då hon är helt opåverkad i raktspår och börjar få enormt mer överskotts energi då Callie inte riktigt fixar att inte tränas.
Igår blev det en barbacka tur i skogen på stigar samt lite på vanliga skogsvägen, tog några travsteg men hon va super pigg och gick över i Callie style hihi så då har man två val jobba ihop henne eller driva framåt och eftersom jag inte vill jobba ihop henne så mycket när hon inte är helt ok så drrev jag lite mer framåt och då gick hon över i en KANON fin galopp, men lät henne bara ta 5 språng då jag inte vill att hon ska galoppera än men ville inte bryta driekt för jag vill ändå uppmuntra henne till den gångarten då den har varit förbjuden förr =)
Kul att hon fick så fina steg trotts att hon bara har skrittats och nu börjat joggats lite under dessa 6 veckor!
 
Men nu tror jag att vi ska ¨åka in till ATG och låta veterinären kika på henne, det tar inte 6 veckor för en lårkaka att läka. Hon kanske behöver nå anti inflammatoriskt? Jag har en klump i magen varje dag över detta då jag vet hur min vän Emma kämpade med Missy och hon var ju inte heller halt... men jag hoppas verkligen att det inte är nå allvarligt!
 
Danne sa ju att han skulle behandla minst en gång till men jag vet inte... kanske bättre med en veterinär?
ahhhhhhh får panik, vad ska jag göra?! Har mer is i magen och ge Danne en till changs då han sagt att han bör göra MINST två behandlingar? ( vi har bara gjort en), eller ringa en veterinär och få en hältutredning?
önskar någon kunde säga GÖR SÅ..... men men inte så lätt, följa magkänslan?
 
HÖRS!
 
 
Kommentarer!
Postat av: Emma

Var inte meningen att skrämma dig med det jag skrev om Missy! Menade bara att du ska lita på din egen intuition, du känner din häst bäst :) Tror säkert inte att det är något lika allvarligt med Callie! Håller tummarna för er iaf!

Om ni åker in se bara till så att dom inte sprutar leden massvis med gånger utan att ta reda på vad det är. Det blev lite så på ATG, spruta tre gånger för att se om det blir bättre skulle jag ha gjort men dom bara fortsatte att spruta på ATG i Täby och när det inte fungerade så tyckte dom att jag skulle låta henne somna in..

Missy visade ju också hälta på vänster fram pga överbelastning från högerbak, kanske kan vara något sådant för Callie? Hon kanske överbelastat frambenet pga lårkakan?

Kommenterat - 2012-06-25 / 07:53:45  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Emma

Fick du det jag skrev till Linnéa om hur jag gjorde med Missys mugg förresten? :)

Kommenterat - 2012-06-25 / 07:54:37  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Nicole

Åk in med henne!!! Din historia är väldigt lik min och Canoós. Jag ångrar att jag inte åkte in tidigare. Så jag hade besparat honom lidandet på slutet. Nu menar inte jag att det inte går att behandla Callie, men du kommer må så mycket bättre av att få svar på vad det är. Danne är bra men ibland räcker han tyvärr inte till. Jag har iaf mått bätte bara jag fått svar även om det för mig betytt att jag måste skiljas från min bästavän. Lycka till! Håller tummarna för er.

Kommenterat - 2012-06-25 / 14:34:48  | URL - http://vexus.blogg.se
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: