Bojsans debut

2012-06-02 / 04:00:43
I onsdags red jag Bojsan för Frida, mycket markarbete då hon kasta massor med huvudet och ville inte riktigt ha framåt tänket men sedan plockade vi in lite hinder. Började med att rullar över ett enkelt räcke (travhoppade) och så höjde Frida succesivt, gick kanon! Hoppade sedan en planka som va upphöjd över en "vattenmatta" gick jätte bra Bojsan styrde lite åt sidan men jag kunde parera upp och hon hoppade direkt så tog ett par skutt över det och nöjde mig sedan då hon va så duktig! Tog ett par varv i galopp sedan så hon skulle få sträcka ut sig lite och va då lugn och fin =)
Avslutade med lite streching i stallet, gissa om hon blev fundersam hihi gofia!

I går (torsdag) åkte vi till fältis för första gången med Bojsan (jag, Linnéa och Elin följde med) det tog lite längre tid än vanligt med lastningen men det va mitt fel hade inte lasttränat på några veckor... fy skäms på mej, men blir ju så när man är sjuk och bor på jobbet mellan varven. Men nu så ska de blí ändring på det så lastningen funkar.
Träningen gick kanon jag är mer än nöjd =) Bojsan blev lite nervös först i ridhuset med speglar på väggarna och flera andra hästar men hon skötte sig över all förväntan.
Lite irriterande över hur de andra i gruppen tänker "JAG FÖRST, JAG SKITER I OM JAG ÄR I VÄGEN BARA DET FUNKAR FÖR MIG" så känns det som om dom tänker. men men jag försöker att inte bry mig utan bara ha kul och lära mig mer för det är ju därför jag är där och betalar 180 kr per tillfälle.

Vi började med att rida på en stor volt över några travbommar vilket gick kanon! Va lite svårt att justera tempot då de andra red lite olika men jag tyckte de va riktigt bra för att vara första gången för oss ihop på en lektion med flera hästar i ridhus. Sedan höjdes en bom upp så den blev en upphöjd travbom och sedan ett hinder med travbommar före, super kul övning!

Efter det fick vi rida på volt över ett lågt räcke med markbom före och efter vilket oxå funka bra sedan skulle vi hoppa studs med 3 hinder men eftersom jag aldrig har hoppat det så ville jag inte göra det då, ville att det skulle bli ett bra första intryck för Bojsan så då lades mitten bomen ner på marken. Man skulle då börja med travbommarna och räcket sedan styra mot "kombinationen/studs" och där efter räcket med markbom före och efter.
Första hindret gick kanon men sedan tvärnit.. mitt fel, lämnade över förmycket till en trött Bojsan, gjorde om och blev samma, försökte göra en volt innan för att få fram henne i ordentlig galopp för kändes som att jag inte riktig fick med rumpan men de andra i gruppen stod lite ivägen så kunde inte fullfölja min plan så även då sket det sig, sedan gjorde jag ett nytt försök och då kändes det som att hon skulle hoppa så va inte med på hennes stopp så åkte ut en bit på halsen och fick en smäl mot kindbenet men inge mer än så, hade bestämmt mig för att om ajg skulle åka av så skulle de vara ordentligt och inte för att hon stanna ;) sedan hoppade hon fint över men kändes trött så efter det bröt vi och joggade lite och skritta mycket.
Va svårlastad när vi skulle hem men gick efter en stund in och blev mycket gald över att komma hem=)
lite streching, massa morötter och sedan släppas ut på ett grönt och fint bete tillsammans med Callie och Donna blev dagens belöning och gissa om dom blev glada! Trotts en trött Bojsan innan så drog hon i väg i galopp för att sedan njuta av det färska gräset =)


Idag har jag träningsvärk... gjorde ont att bara lyfta ett vattenglas hihi men kul som bara den och är mycket nöjd!

Det jag ska jobba på är framåt framåt framåt men är ju ändå lite feg på den punkten då damen kan explodera (har provat förr samt sett Linnéa prova förr) men måste ju för att komma vidare. Samt att inte bli framåtlutad inför hindrena men jag gör det inte medvetet, tror jag omedvetet försöker hjälpa hästen att få frihet inför hoppet men men bara att försöka jobba bort.


Jag är iallafall super nöjd med träningen och verkligen imponerad över Bojsan att hon skötte sig så otroligt bra <3
Stort tack till bästa L som låter mig låna Bojsan <3<3<3<3


Dags att jobba vidare, 3 timmar kvar på detta skift woho snart sängen!


HÖRS
Kommentarer!
Postat av: peeliin

Ni va så duktiga så! :) jätteroligt å va me å kolla! Synd att de snart e uppehåll för sommaren ^^ skulle du ta me bojsan nästa vecka åxå förresten eller hur va de?

Kommenterat - 2012-06-02 / 13:10:06  | URL - http://peeliins.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Stort tack till dig som vill rida dåren ;)

Kommenterat - 2012-06-03 / 09:54:14  | URL - http://linnea.stjernstedt.net
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: