Lastträning

2012-02-03 / 12:47:14
Tränade Bojsan på banan i onsdags. ca 1 timme plus framskrittning på vägen.
Typ 40 min trav sedan lite galopp och skritt.
Va studsig, slog med frambenen, bockade lite och det hela gjorde det inte bättre när Donna och Callie stod och lekte rode vid staketet.... suck men men skam den som ger sig ;)
Det blev massa volter, pytte små och lite större och på vanliga stora volten. Efter ett tag jobba Bojsan på fint i traven och i skritten!
Sedan tänkte jag att jag skulle ta lite galopp oxå.... Då börjar hon studsa igen och slå med frambenen, då va det tänka framåt eller bryta av så det inte blir rodeo. så det blev framåt fick driva rätt ordentligt för att hon inte skulle bli "gunghäst" och fastna på stället men efter några varv på stora volten lossnade det och hon slappna av och rullade på fint så hon fick galoppera på lite och sedan bröt jag när hon va som finast så vi båda va nöjda.

Trevlig häst att jobba med!



Bojsan med sin ägare Linnéa, fina tjejer! <3
saknar denna tid!!!!!!!!!!!


På kvällen blev det lastträning, har tagit hjälp av K som är duktig på att lastträna och som använder sig utan av horsemanship (eller hur det stavas) vilket i kort innebär ingen pisk, ingen stress, inget tvång hästen ska vilja gå in själv.
Ganska snabbt såg vi att Bojsan inte ville gå in så vi bestämmde att det skulle räcka med att gå upp på rampen med alla 4 hovar. Vilket hon gjorde och på slutet följde hon med mig utan att jag behövde be henne hon bara gick brevid som ingen ting =) och där bröt vi så det skulle vara bra minnen och upplevas kul så hon vill göra om det.
Ska få hjälp av K nästa vecka igen samt av den som lärde upp K som kan komma med mer tips.
Ska även börja lastträna min tror hon kommer fixa det rätt snabbt.
Vi tränar på att hästarna ska gå in själva så man inte behöver vara låst till lasthjälp varje gång man vill i väg.
Och jag lärde mig massor i onsdags! Vi höll på i lite mer än 2 timmar, brrr va kallt de va men lärorikt!

Det tråkiga med att lastträna på vintern är att det är mörkt om kvällarna samt BRODDARNA, min ramp är ny samt mattan (filtmatta) men blev fullt med hål i den efter detta lastträningspass då hon skrapa med benet och gick upp och ner en miljard ggr. men men sånt är livet och är ju lätt att byta om man vill men inte fören vinterna är över och båda går in utan problem.


det jag ska skaffa mig nu är en repgrimma, blev grymt imponerad av dess effekt i stället för träns! samt ett extra lång grimskaft så jag ska besöka en riktig westenbutik för det är inge hööks varjanter av den grimman som gäller utan det måste vara RIKTIG westen för att den ska ha rätt effekt!
Ska träna lite mer horsemanship med min Callie för K sedan tänkte jag, gillade tankesättet! Det gäller träning och själva hanteringen och man kommer närmare varandra =)
Återkommer med mer info sen nu måste jag stänga mina blå en stund innan ögonen pluppar ur skallen ;)
Kommentarer!
Postat av: Emma

Horsemanship bygger väl egentligen på positivförstärkning istället för negativ förstärkning? Kan tänka mig att tänket liknar lite det jag kör med hunden :) Med Missy behövde jag aldrig pisk eller något, ville hon inte gå in så lockade jag med morötter istället <3

Har man repgrimman för att det ska kännas obehagligt när hästen backar? Kan tänka mig att dom skär in betydligt mer vid tryck än en lädergrimma eller ett träns.

Kommenterat - 2012-02-04 / 09:07:38  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan med ridtravaren Hero

Hej! Nu har jag en ny bloggtävling på bloggen där du kan vinna ett 4-pack transportskydd i valfri storlek från Amigo/Horseware värde 545 kr.

Passa på att tävla medans chansen finns! Klicka på länken för att komma direkt till tävlingsinlägget: http://stockholmsjenna.se/?p=5419

Kommenterat - 2012-02-04 / 09:35:05  | URL - http://stockholmsjenna.se
Postat av: Sabina

ja det bygger på positivförstärking och att man inte använder en massa redskap. Hästen eller djuret ska se dej som ledare och tycka att det är kul.

Repgrimman skär inte in men man slipper ha någon som drar i ens munn som vi ett träns.

Jag håller på och läser mer om detta och får lära mig av Karin som har gått massa kurser inom detta så det är kul =) men som sagt helt nytt för mig men väldigt logiskt när man börjar.

Kommenterat - 2012-02-04 / 12:28:38
Postat av: Emma

Jag brukade lasta i vanlig lädergrimma då har dom inte heller något i munnen ;)

Kommenterat - 2012-02-05 / 17:45:37  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: