horsemanship

2012-02-04 / 14:56:02
Tänkte beskriva lite mer om horsemanship, är det något som är otydligt eller som ni tycker är fel säg bara till så svarar jag så gott jag kan eller tar reda på det. Jag håller som sagt på och lär mig =) Just nu är det från marken sedan blir det mer från ryggen. Ska bli super skoj att jobba ut i från detta med Caliebra tror hon och jag kommer utvecklas massor tillsammans!

Här kommer lite mer info om själva tänkandet:  TREVLIG LÄSNING!

Begreppet används i flera olika sammanhang, tillexempel i samband med tävling där man talar om att det är god horsemanship att hantera sin häst väl och uppträder på ett sunt sätt. Det är god horsemanship att ha en välvårdad häst. Det är god horsemanship att ombesörja hästens behov, som till exempel: foder, miljö, stall/hagar, hovslagare, tandläkare, avmaskning.

 Hästar ljuger aldrig, de visar alltid precis vad de känner. Är hästen rädd, frustrerad eller kanske trygg och lugn, så visar den det för dig. Genom att vara tillsammans med hästen så lär du dig att tolka dess signaler. Du kan räkna med att hästen läser av dig, vill du att din häst ska vara lugn så gäller det att du också är det.

 Det finns egentligen inget rätt eller fel sätt att hantera häst på, så länge du inte skadar någon eller utsätter någon för uppenbar fara. Det finns däremot många olika sätt, både bra och mindre bra. Så länge det fungerar är de uppenbarligen bra, i alla fall för dig och din häst. Det gäller att hitta sitt eget sätt utifrån sina egna förutsättningar och behov. Tänk på att aldrig ta dig rätten att döma andra för hur de väljer att hantera sina hästar. Det finns en gyllene regel, behandla alltid andra så som du vill bli behandlad själv, det gäller både människor och hästar. För att bli respekterad måste du själv börja med att respektera andra.

 Det är i det närmaste omöjligt att hjälpa dem som inte vill ha hjälp. Du kan aldrig tvinga på någon annan dina egna åsikter. Det du kan göra är att föregå med gott exempel, om det du gör fungerar bra kommer fler vilja lära sig det du kan.

 Förkasta aldrig den kunskap du redan har, men det finns alltid mer att lära. All kunskap har ett värde och du har något att lära av alla oavsett deras nivå. Var öppen när du möter andra människor. Kanske håller du inte med, men det är lika viktigt att du lär dig att känna igen det som inte passar dig

  • Behåll lugnet! När hästar blir rädda eller oroliga utsöndrar de adrenalin. De är –  som så många andra djur –  väldigt känsliga för lukten av adrenalin. När vi blir arga eller irriterade sprutar det adrenalin ur oss också. Hästen kan inte skilja på om vi då är rädda, oroliga, stressade eller arga. Den vädrar enbart fara. Därför är ilska och irritation alltid kontraproduktivt i närheten av hästar. De blir oroliga och i våra ögon ännu mer besvärliga, vi blir ännu argare, de blir ännu mer oroliga och så vidare.

  • Undvik nej! Hästar förstår inte ett »Nej!» eller ett »Fy!». Tyvärr tycks det som om människan av naturen har mycket närmare till kritik än beröm. Positiv inlärning bygger på att du ignorerar när det blir fel och berömmer när det blir rätt. Alla individer lär sig fortare med positiv inlärning än inlärning som bygger på att man ger reprimander när det  blir fel. En häst som tränas enbart med positiv inlärning blir naturligtvis själv positivt inställd till träning. Genom beröm får hästen bekräftelse och uppmuntran. En sådan häst blir också jätteduktig på att alltid våga försöka och ta egna initiativ. Detta är jag själv dålig på, säger ofta nej när hon inte står still som jag bett om eller om hon mot förmodan skulle skrapa med hoven på stallgången. Men man måste väl ändå markera mot oönskat betende? Detta ska jag kolla upp mer =)

  • Inlärning genom Eftergift, eftergift, eftergift! Det är eftergifterna och berömmet som hästen lär sig av. Ju bättre vi blir på att ge eftergift i exakt rätt stund, desto snabbare kan vi lära våra hästar vad en signal betyder. Om vi glömmer att ge eftergift förstår inte hästen när den gör rätt, den blir förvirrad och provar något annat istället. Träna på dina eftergifter. De kan alltid bli ännu bättre.
  • Genom att ta hänsyn till hästens behov och förutsättningar och genom att lära dig hästens språk och hur den kommunicerar kan du bara bli en bättre och bättre »hästmänniska». Lär dig att uppskatta tanken på att du aldrig blir fullärd. Se möjligheterna i alla problem och hitta glädjen i att lösa dem tillsammans med hästen. Naturlig hästhantering är en grundläggande och heltäckande filosofi som – för att vara trovärdig – måste genomsyra all kontakt med djuren. Umgänget med hästar är alltid roligt, lärorikt och utvecklande.

    När du lärt dig tolka hästens signaler är du bättre förberedd i alla situationer. Hästar reagerar blixtsnabbt, men vet du hur den fungerar så är du beredd när något händer. Om hästen till exempel sparkar eller biter så har den sannolikt försökt att säga något tidigare med sitt kroppsspråk. Det gäller att försöka lära sig att se saker innan de händer. Kan du läsa hästens kroppsspråk kan du förutse händelser och undvika obehagliga situationer.

     Horsemanship handlar om att öka sin hästkunskap och sin förståelse för hästens beteende, men  också om att bli medveten om sitt eget beteende. Det handlar om att lära sig ödmjukhet och respekt inför andra individer. En häst som blir hanterad av en duktig hästmänniska blir både lugnare och tryggare. Bygger du upp ett språk mellan dig och hästen blir den också bättre förberedd och får ett sammanhang i det ni gör. Du kan aldrig lära en häst att den inte får bli rädd, du kan däremot lära din häst att hantera sin rädsla. Horsemanshipen gör att umgänget med hästen blir tryggare, roligare och framförallt säkrare.

    När du lärt dig tolka hästens signaler är du bättre förberedd i alla situationer. Hästar reagerar blixtsnabbt, men vet du hur den fungerar så är du beredd när något händer. Om hästen till exempel sparkar eller biter så har den sannolikt försökt att säga något tidigare med sitt kroppsspråk. Det gäller att försöka lära sig att se saker innan de händer. Kan du läsa hästens kroppsspråk kan du förutse händelser och undvika obehagliga situationer.

     Horsemanship handlar om att öka sin hästkunskap och sin förståelse för hästens beteende, men  också om att bli medveten om sitt eget beteende. Det handlar om att lära sig ödmjukhet och respekt inför andra individer. En häst som blir hanterad av en duktig hästmänniska blir både lugnare och tryggare. Bygger du upp ett språk mellan dig och hästen blir den också bättre förberedd och får ett sammanhang i det ni gör. Du kan aldrig lära en häst att den inte får bli rädd, du kan däremot lära din häst att hantera sin rädsla. Horsemanshipen gör att umgänget med hästen blir tryggare, roligare och framförallt säkrare.

     När du lärt dig tolka hästens signaler är du bättre förberedd i alla situationer. Hästar reagerar blixtsnabbt, men vet du hur den fungerar så är du beredd när något händer. Om hästen till exempel sparkar eller biter så har den sannolikt försökt att säga något tidigare med sitt kroppsspråk. Det gäller att försöka lära sig att se saker innan de händer. Kan du läsa hästens kroppsspråk kan du förutse händelser och undvika obehagliga situationer.

     Horsemanship handlar om att öka sin hästkunskap och sin förståelse för hästens beteende, men  också om att bli medveten om sitt eget beteende. Det handlar om att lära sig ödmjukhet och respekt inför andra individer. En häst som blir hanterad av en duktig hästmänniska blir både lugnare och tryggare. Bygger du upp ett språk mellan dig och hästen blir den också bättre förberedd och får ett sammanhang i det ni gör. Du kan aldrig lära en häst att den inte får bli rädd, du kan däremot lära din häst att hantera sin rädsla. Horsemanshipen gör att umgänget med hästen blir tryggare, roligare och framförallt säkrare.

     Det kommer mer senare, måste ta en paus nu =) snart kommer Tony och Elina hem från kalas och jag vill inte plocka i ordning lite. Fick stanna hemma då jag fortfarande är sjuk =(

    Har ni några egna tips i hantering av häst från marken eller i ridning? Alla tips är välkommna =)

    Ha en mysig dag!


    En av mina favorit bilder på oss <3 sommaren 2010 innan Elina kommer till världen.

    Kommentarer!
    Postat av: Emma

    Kul att du "börjat" med horsemanship! Du har i och för sig alltid haft bra horesmanship i mina ögon! Du är så lugn och bra med Callie och jag tror att du är precis vad hon behöver! Ni passar varandra så bra!



    Jag tror absolut att man måste kunna markera för hästen att man inte vill att dom ska stå och skrapa i gången t.e.x.

    Jag tror att man kommer längst med positiva metoder och sunt förnuft. Man måste fortfarande sätta gränser även om man tränar med positiva metoder. Så ser jag det i alla fall hos hundarna.

    Och jag skulle inte bara stå och låtsas som det regnar om jag hanterade en häst som stegrade sig och hade sig när jag ledde den till hagen, hade en sån häst i stallet i Sthlm. Han var över 170cm och vägde säkert 650-700 kg om inte mer, jag ledde han alltid med kedja, inte för att vara elak men för mig handlar det om säkerthet för både mig och hästen. Jag tror inte att man kan ignorera alla dåliga beteenden, vissa beteenden måste man markera att dom inte är önskvärda. Hur man sedan väljer att göra det är det som är det avgörande tycker jag :)

    Missy var ju en så otroligt lätt häst för mig att ha att göra med p.g.a hon läste mig så himla bra och jag henne efter alla år ihop. Oftast behövde jag bara ge en handsignal om hon tex var på väg ut ur boxen när dörren stod öppen. Ville jag att hon skulle flytta sig när vi var ute och gick räckte det med att jag vinklade kroppen lite för att hon skulle förstå vad jag ville. Jag behövde aldrig vara särskilt "hård" på henne och hon var ju en häst som man inte kunde tvinga till något, det lärde jag mig otroligt mycket av :)



    Det är verkligen underbart när man tar sig tid och verkligen umgås med sin häst. Man lär känna varandra på ett sånt häftigt sätt. Med Missy behövde jag knappt ett grimskaft i grimman på promenaderna, hon följde mig ändå. Men av säkerhetsskäl så hade jag det för en häst är ju alltid en häst :)



    Men du förstår nog mer än väl vad jag menar med att ha en nära relation till sin häst!



    Har du provat såna där "lekar" där man har hästen lös på t.e.x ridbanan så ska man få hästen att följa en själv? Det är så häftigt när hästen själv sluter upp vid sidan om en och följer en där man själv går!

    Kommenterat - 2012-02-05 / 18:07:52  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: