graman....

2012-04-20 / 22:18:06
Igår va det ingen hoppträning då tränaren va sjuk =( 5 veckan som jag av olika orsaker ej har kunna åkt på träningarna =( men har ju kört hemma på banan istället =)
Igår red jag för Frida tanken va hoppträning med volter och vägar men Callie va HEEET och bara plöjde med mig så vi börja med mjukgörande övningar men hon ville inte riktig, det gick att rida ihop henne bitvis men sedan drog hon i väg lite igen och i galoppen gahhhh lyssna hon inte ett smack! så jag bad Frida hoppa upp för jag fundera om jag gjorde nå fel...
Vi satte på en "gummisnodd" men den uppsakttades verkligen inte, Callie blev riktigt sur och la i racer backen hihi så plocka av den och satte på gramantygel istället, först blev hon lite sur men sedan accepterade hon den och blev riktigt fin i skritt och trav, sedan satt jag upp va först lite svårt med gramanen men sedan hittade jag "min teknik" för att inte röra den nå speciellt utan bara försöka jobba med dom vanliga och ha lite lätt stöd i gramanen, woho va snygg hon blev och vilken trav hon fick!!!
Sedan plocka vi av den och jag utan gramanen och hon gick lika snyggt! =) Välbehövligt med gymnastiken för hon blev super mjuk igen =)
Jag sa i från om hoppningen och ville lägga energin och kraften på att få till det med markarbetet. (brukar funka bra i vanliga fall)
Det va super kul och ska rida med den mist 1 gång i veckan då jag vill hitta denna form även i galoppen.... det är lite svårt har liksom kommit till en "spärr" där jag själv inte tycker att jag förbättrar galoppen.... Vill att hon söker sig ner och vill jobba med mej inte bli högrest och springig.... mycke jobb men hon visar tendenser till att söka sig i form men jag lyckas inte få till det riktigt men ska se om dessa tips och hjälper från bästa Frida ska hjälpa oss =)

många delade meningar om graman om man läser, men som med allt inom hästvärlden ALLA har åsikter och VET BÄST man få ta åt sig lite här och där och bilda en egen uppfattning för ingen kan sin häst bättre än ryttaren själv =)


Tips ang Gramantygeln från HIPPSON

Gramantygel är snällast om du sätter den i sidorna. Det är alltid klokt att vara skeptisk, men min erfarenhet är att graman kan vara ett hjälpmedel. Problemet är när den används tillsammans med en hård hand och en dålig känsla för balans.

Själv tycker jag att graman är till hjälp vid väldigt felridna hästar, speciellt för mig som inte är så stor. Jag kan ibland behöva den hjälpen för att inte slita ut mig när jag korrigeringsrider andra hästar. Tänk dig själv vilka muskler en felarbetad häst sätter och hur jobbigt det är för den att ändra sig. Då kan gramanen hjälpa den att bruka sin kropp på ett funktionellt sätt.

Titta på hur folk använder gramanen så ser du snart vilka som får hästen eftergiven och avspänd och vilka som bara drar. Den kan också hjälpa hästen att bevara formen vid inlärning, till exempel vid träning av galoppombyten.


Man ska aldrig använda saker som KAN vara skadeframkallande utan kunskap men saknar man kunskap kan man tar reda på. Läsa sig fram eller be någon som har kunskap om lite hjälp. =)
Tygeln finns dock både som rund och platt ska undersöka vad som är bäst eller om de har någon betydelse...

Mitt mål är att efter sommaren ska vi rida galopp i någorlunda stadig form =) få se hur långt vi kommer men skam den som ger sig =)

Kommentarer!
Postat av: Emma

Jag skulle ut och provrida en häst hos en tjej men bilen tvärdog på vägen ut så jag blev ståendes mitt i vägen i en korsning dessutom. Fick ringa pappa som skulle komma och bogsera mig.



Hörde så klart av mig till tjejen som ägde hästen och hon skrev att vi kunde ta det en annan dag om jag inte hade lust. Frågade om hon sett att jag skrev att bilen var trasig och hon svarade att hon inte visste vad hon skulle tro. Hon skrev sen att hon trodde att jag ljög och anklagade mig för att vara oseriös. Varför skulle man ljuga om en sån sak liksom..

Kommenterat - 2012-04-24 / 10:04:45  | URL - http://emma.stjernstedt.net/blogg
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: